Zoeken
  • Admin Fysiotherapie Engels

WEET WAARVOOR JE EET

Ervaar je in het dagelijks leven wel eens klachten aan spieren en/of gewrichten? Mogelijk dat voeding een rol kan spelen bij herstel van deze klachten?


Gezonde voeding is niet alleen belangrijk om het lichaam gezond te houden, maar ook om het lichaam goed te laten functioneren en te laten herstellen.

Een belangrijke bouwstof voor het herstel van spier- en gewrichtsklachten is EIWIT. Hoeveel eiwitten geconsumeerd dienen te worden is per persoon verschillend. Om aan een gezonde hoeveelheid te komen moet je uitgaan van gemiddeld 1,3 gram eiwit X kg lichaamsgewicht per dag. Voor herstel van klachten aan spieren en gewrichten dient men uit te gaan van 1,8 gram. Voorbeeld: persoon van 75 kg dient 135 gram eiwitten per dag te consumeren (1,8 X 75 = 135) voor een optimaal herstel.


Wanneer iemand klachten ervaart aan spieren en/of gewrichten door sportblessures, overbelasting of na een operatie, kan sprake zijn van een verstoring tussen de belastbaarheid van het lichaam en de belasting waaraan het lichaam wordt blootgesteld. Vaak wordt dit om


schreven met het weegschaal principe; de belasting op het lichaam weegt zwaarder dan de belastbaarheid die het lichaam aankan.

Ook ter onderhoud spelen voeding en training een grote rol. Naarmate we ouder worden zal de belastbaarheid


van ons lichaam achteruit gaan. Om dit proces te doen vertragen is een balans tussen gezonde voeding en juiste training van groot belang.

Kortom; balans tussen gezonde voeding, de goede hoeveelheid eiwitten en training is van groot belang bij het lichamelijk onderhoud en het herstel van klachten aan spieren en/of gewrichten.

Wil je weten welke voeding en/of training bij jou past, neem dan gerust contact op met Diëtistenpraktijk Lieke of Fysiotherapie Engels.








1 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven